Hazai versenyek:
A fogathajtósport a 60-as években vert győkeret magyarországon, előtt is voltak természetesen próbálkozások, de az első derby versenyt 1963-ban írta ki a szövetség, OB-t 1968-ban.
- nemzetközi kupa verseny/ek/ -"A", "B" kategóriás-, országos bajnokság, derby, "A" kategóriás mínősítő, kupa- versenyek, területi, regionális, megyei versenyek, többfordulós bajnokságok /egyes-, kettes-, és négyesfogathajtó kategóriában - pónifogathajtásban kettesfogathajtó kategóriában van verseny, bajnokság ma hazánkban.
Nemzetközi versenyek:
- fedettpályás - többfordulós európa-, világkupa sorozat /négyesfogathajtás kategóriában/
- szabadtéren - többfordulós világkupa /négyesfogathajtó kategóriában/, Challange sorozat, Duna - Alpesi kupa /kettesfogathajtó kategóriában/, világbajnokság / egyes-, kettes-, négyesfogathajtó kategóriákban /kétévenként/ - Európa bajnokság /1971 - 1981/ között volt megrendezve, azóta csak VB /1972-től négyes-, 1985-től kettes-, 1998-tól egyesfogathajtásban/ van és az utóbbi évtízedben a pónifogathajtás is teret követelt magának a hazai és a nemzetközi versenynaptárban - VB, EB versenyeivel, nemzetközi és nemzeti bajnokságaival /egyes-, kettes és négyesfogathajtó kategóriákban/.
Lebonyolítás:
- egynapos /meghívásos, általában amatőr hajtók részvételével, vagy hírverés céljából - akadály-, un vadászhajtás/
- kétnapos / területi-, megyei- versenyek, bajnokságok/ - elsőnap - maratonhajtás, második nap díj-, akadályhajtás
- háromnapos / hazai, nemzetközi hivatalos "A", "B" kategóriás versenyek, bajnokságok, derby/ - elsőnap - díj-, másodiknap - maraton-, harmadik nap - akadályhajtás.
A szabályok:
A sportág fejlődésével párhuzamosan sok változáson ment át, alapjai azonban változatlanok - azaz három versenyszámból áll ma is egy egy fogathajtó verseny - dij-, maraton- és akadályhajtásból.
Sokáig főleg világ és európa bajnokságokon még versenyszám volt az un. bemutatás - de ezt főleg a megítélés szubjektivítása miatt törölték, ma már csak versenyen kívül, mint egy bemelegítésként, showként rendezik meg a VB hivatalos versenyei előtt.
Valamennyi versenyszám hibapontjainak összesége adja a végső sorrendet, - hazai és nemzetközi versenyeken versenyszámonként is, és összetettben is hírdetnek eredményt.
Bajnokot, győztest csak az összetett eredmény alapján avatnak.
Versenyszámok :
Díjhajtás - a díjhajtás a mozgásban lévő lovak elengedettségének, hajlékonyságának, az egy-, két vagy négy ló munkájának, ajármódok szabályosságának, a feladatok pontos végrehajtásának, a hajtó szárkezelésének és hajlékonyságának a bírálata. Ezt a faladatot a már előre kiadott díjhajtó program alapján 40 x 100 méteres négyszögben telejsíti a hajtó. A négyszög bizonyos pontjai betükkel vannak jelölve, amelyek az egyes figurák és mozdulatok pontos végrehajtásában adnak támpontot a versenyzőnek és teszik egyértelművé a bírálatot.
Maratonhajtás - a maratonhajtás az összetett hajtóversenyek legnehezebb és egyben leglátványosabb, legizgalmasabb része. A pálya öt szakaszra - "A" 6000m, "B" 1000 m, "C" 4000 m, "D" 1000 m, "E" 8000 m - benne általában 8 épített akadály - van felosztva és minden szakaszra az iram és a távolság szorzataként un. alapidőt állapítanak meg, amelyet túllépni öt másodpercenként csak 1 hibapontért lehet. Az "A" és a "C" szakaszon még egy minimum időt is előír a szabályzat, amelynél korábban beérkezni szintén büntetéssel jár. Az "E" /corss/ szakaszon épített akadályok leküzdése a verseny leglátványosabb pontja. Az elmozdíthatatlan terepakadályok /fák, víz, gödrök.../ között az ABC betűivel kijelölt kapukon kell a fogatnak a lehető leggyorsabban áthaladnia. Mivel minden akadályban töltött másodperc 0,2 hibaponttal terheli a versenyzőt, igy itt a késedelmeskedés vagy netán fennakadás az egész versenyeredményre kihatással lehet. Pontos indulást, érkezést szakaszbírók mérik, az akadályok leküzdését akadálybíró/k/ figyelik és fotocellás időmérővel mérik.
Akadályhajtás - a verseny utolsó napján a már megismert pályán kerül sor az összetett fogathajtóverseny "C" versenyszámára az akadályhajtásra, melynek távolsága 600 - 800 m - 20 kapuval nehezített, benne 2 - 4 összetett elem. Itt a versenykocsik, hátsó keréknyomtávjához iagzított bójapárok között kell áthajtani a pályarajz szerinti vonalvezetésnek megfelelő sorrendben. A bólyák tetején 1-1 labda van, s a versenyzőknek úgy kell közöttük keresztülhajtani, hogy a labda ne essen le. Az akadályokat dobogó és különféle kombinációk tarkítják, emelve ezzel a küzdelem nehézségét és csigázva a nézők érdeklődését. Itt már a végleges helyezésre következtetni lehet, ugyanis a korábbi versenyszámok sorsolással megállapított sorrendje a verseny állásának megfelelően módosul: az elején indulnak a szerényebb eredményű versenyzők és utoljára az élen álló/k/: A hibátlan és alapidőn belül hajtók között összevetés dönt a versenyszám végső helyezéseiről, de ez már a végeredményt - egyéni és csapatversenyben nem befolyásolja.
|